تبیین
روانشناسان پس از توصیف به دنبال تبیین هستند. ما به کمک توصیف به چیستی رفتار و فرآیندهای روانی پی میبریم ولی برای پی بردن به «چرایی» به تبیین نیازمندیم. به کمک توصیف ما میتوانیم دربارهٔ خودکشی، پرخاشگری و … آگاهی به دست آوریم که چه هستند. ولی برای اینکه دربارهٔ چرایی بروز آنها آگاه شویم به تبیین نیازمندیم. پس در تببین به این نتیجه میرسیم که: چرا افراد خودکشی میکنند؟ چرا برخی افراد پرخاشگر هستند؟ و..... پیشبینیسومین هدف روان
شناسی این است که دربارهٔ رفتار و فرآیندهای روانی پیشبینی کنیم ما میخواهیم پیشبینی کنیم که مردم در زمینههای گوناگون چگونه رفتار میکنند یا میاندیشند. برای نمونه: برخی از مردم بر این باورند که پرخاشگری یا تماشای رفتار پرخاشگرانه (بازیهای بوکس، کشتی کج و …) احساس پرخاشگری را کاهش میدهد. ولی پژوهشهای روانشناختی دیدگاهی ناهمسو (مخالف) را نشان دادهاند. بر پایهٔ همین پژوهشها میتوان پیشبینی کرد، کودکی که در ۹ سالگی به تماشای خشونت میل دارد در سن ۱۸ سالگی رفتارهای پرخاشگرانهٔ بیشتری نسبت به دیگر همسالانش انجام میدهدکنترلوالاترین هدف روان شناسی کنترل است. به کمک کنترل ما میتوانیم از رفتارهای ناهنجار جلوگیری کنیم یا به تقویت رفتارهای بهنجار بپردازیم.پس میتوان گفت روانشناسان به دنبال پاسخگویی به پرسشهای زیر هستند) چیستی (ماهیت) یک رفتار چیست؟ (توصیف) چرا این رفتار بروز میکند؟ (تبیینچه هنگامی این رفتار بروز میکند و یا خواهد کرد؟ (پیشبینی )). این رفتار چه اثری روی زندگی آدمی میگذارد و چگونه از بروز اثرات منفی در زندگی جلوگیری کنیم؟ (کنترلفواید روشناسی1-خودشناسی 2. تعلیم و تربیت بهتر 3.بررسی و مراقبت روانی 4. برقراری روابط اجتماعی س آبنوس لرستان ...
ما را در سایت آبنوس لرستان دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 40 تاريخ: يکشنبه 3 ارديبهشت 1402 ساعت: 19:27